bboele.reismee.nl

Galapagos, wauw!

Hoe erg Quito tegen viel, zo erg viel de Galapagos mee.

Eergisteren terug gekomen van onze Galapagos-cruise. Vast op een boot met 13 andere reizigers. Van heel leuke tot minder leuke mensen. Een mooie eigen cabine voor Juud en mij. Goed vreten, een mindere gids, een nachtje flink heen en weer dobberen incl overgeven. Maar dit alles, leuk of minder leuk, valt weg bij de wandelingen boven water en de snorkelduiken in het water. Het was FAN-TAS-TISCH. Ik vond het zo enorm bijzonder en indrukwekkend. Zo onwerkelijk, zo mooi. Dingen gevoeld die ik niet eerder gevoeld heb. Ik ben regelmatig stil geworden, voelde me zo gelukkig en tegelijk zo klein. Ik als klein menselijk hoopje cel, mn leven doorgaans leidend in het stade Arnhem, vergeleken bij alle beestjes en wonderlijke natuur hier ver in de oceaan. Daar word je flink nederig van.

Van tevoren maakte ik me een beetje zorgen; de lonely planet is vrij negatief over vooral het toerisme op de Galapagos. Maar het viel me eigenlijk erg mee; op de eilanden zijn er een paar paden (die door alle toeristen gebruikt worden) waar je niet vanaf mag. Je schoenen/voeten worden na elk bezoek op een eiland gedesinfecteerd, er zijn vele waarschuwingen van gidsen ed over hoe met de dieren en natuur om te gaan. Dieren waar je pal naast staat of zwemt, die je aankijken en lijken te denken 'ach, daar heb je ze weer, die gasten die komen koekeloeren' en die er geen enkele moeite mee hebben om je letterlijk bijna omver te lopen als ze een 'looppad voor toeristen' willen oversteken en jij toevallig in de weg staat. 'Wat nou, tis mijn eiland' lijken ze te zeggen. En terecht.Een kort 'overzicht' van al deze fijne beestjes:

Boven water (waar ik dan was, want sommige beestjes waren wel in het water) veel verschillende vogels gezien, waaronder 'dansende' blue-footed-boobies en albatrossen en hun kleintjes. Zeeleeuwen met babies, incl stervende kleintjes die gelaten worden (en terecht) want 'zo is de natuur soms'. Springende manta ray van 4-6 meter doorsnee die helemaal los komt van het water, draait en op zijn zwarte rug neerkomt om zo zijn rug 'schoon' te maken. Dolfijnen voor de boot, leguanen in alle soorten, maten en kleuren. Een haai met zn vin net boven water. Enorme landschildpadden (op het land) en groepen roggen in het water. Ik heb gezwommen met zeeleeuwen, vele gigantische zeeschildpadden, een pinguin, eagle ray gespot (google maar es; is waanzinnig), tientallen hele grote en hele kleine vissen gezien en een heleboel prachtig azuurblauw water en bijzondere landschappen gezien. Niet in woorden te omschrijven, misschien beter in foto's. We zijn de honderden foto's nog wat aan het uitzoeken, maar zal zo snel als mogelijk een aantal hier neerzetten.

Reacties

Reacties

ine

wauw! die rog! heel mooi

floortje

dit klinkt geweldig

Suzander

Super!!!!

Michel

ik wil ook!!!

Celina

Gaaf!!!!!

Stoffel

Pfff... Gelukkig sta ik in een dikke file, heb ik ten minste tijd om dit mailtje te lezen. En ik hap trouwens toch liever uitlaatgas dan leguaan-scheetjes!

eva

ik zeg: niks meer aan doen!
in één woord helemaaltegek!

eva

en fotos... ja heel graag! :)

Daphne

Hi Boaz en Judith,

Wat een ontzettend gave verhalen, ik ben zoooooooo jaloers!!!
Super te gek!

Geniet ervan, daar ver weg!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!