bboele.reismee.nl

AARRGGGHHHHH!!!!!

Door het tergend trage internet ben ik eerst uren bezig geweest met het opladen van foto's van Peru. Toen ik daarmee klaar was en de 'beschrijvingen' erbij ook bijna allemaal klaar waren trok de mevrouw van het hostel om 12.00 's nachts de wifi eruit... Foto's waren opgeladen, maar de beschrijvingen niet. Vervolgens waren velen van jullie er snel bij en hebben de foto's al zonder omschrijvingen bekeken, terwijl bij een aantal de omschrijvingen minstens net zo belangrijk zijn als de foto's....

Dus; Mocht je zin hebben, bekijk de foto's nog 'ns, dan ben je weer helemaal up to date...

En zoals je ziet heb ik gewoon internet. Ons plan om de Amazone in te gaan is namelijk mislukt; door blokkades die zijn opgebouwd door boze coca-boeren vanwege strenger beleid, is er geen verkeer mogelijk naar zo goed als ALLE plaatsen ten noorden van La Paz. Het vliegtuig rijdt wel, maar dat gaat tegen al mn principes in. Het komt er dus op neer dat wij 5 maanden in Zuid-Amerika reizen en de amazone niet gezien hebben. Afijn, het is zo. Niet reizen hoort blijkbaar ook bij reizen...

La Paz was inderdaad een rare en eigenlijk lelijke stad. Alle huizen lijken kriskras door elkaar gebouwd. Voor mooie oude koloniale gebouwen (waarmee het ooit helemaal vol stond) moet je bijna zoeken. In plaats daarvan staan er enorm veel lelijke betonnen blokken, maar we hebben ook oude koloniale gebouwen gespot waar dan een enorm lelijk groot beton/glazen ding is opgebouwd. Het barst van het verkeer (lees: microbusjes; het OV van Bolivia) en elektriciteitsdraden die als kluwen wol bij elkaar hangen aan palen. Toch, ondanks dit alles, hebben we wel een heel leuke dag gehad, per ongeluk stootten we onze neus aan een carnaval, communies en hebben we een heel tof museum bezocht met moderne kunst. In een pand waar Meneer Gustave Eiffel in bezig is geweest. Vooral de Carnaval was een grote verrassing. Een enorme optocht met dansende (en tegelijk zuipende) mannen en vrouwen. De meeste vrouwen in traditionele mooie kleding, de meeste mannen in grote pakken en maskers. Elke groep had zijn eigen band. Over de grootste straat die La Paz rijk is. De inwoners genoten net zo erg als zij. We hadden een mooi plekkie te pakken op een brug. Mijn alertheid wordt op de proef gesteld als ik 'iets' voel aan mijn tas. Een soort trekken, maar klein. Voor de zekerheid draai ik me maar even om en kijk recht in twee 'gezichten' met bivakmutsen. Terwijl mijn hand direct over mijn tas gaat en voelt naar een snijgat kijk ik naar de 2 paar schuldige ogen. Die bivakmutsen klinken onprettig (en dat zijn ze ook), maar aangezien we deze mutsen al 'gewend' waren bij alle schoenpoetsers die in grote getale rondlopen in La Paz, was de schrik maar klein. Zij leken erger te schrikken. Waarom ze allemaal die mutsen dragen is ons trouwens onduidelijk. Misschien tegen de uitlaatgassen? Of ze willen niet herkend worden? Afijn, het was heel duidelijk wat deze schoenpoetsers van plan waren en zij begrepen dat ik dat ook begreep. En dus draaiden ze zich om en maakten zich uit de voeten. Nog even extra mn tas gecheckt, maar alles was ok. Vervolgens weer genoten van de feestvreugde en later op de dag mooie kunst.

In plaats van naar het noorden naar het zuiden gegaan. Naar Potosi (klemtoon op de i) wat de hoogste stad van de wereld schijnt te zijn, op ruim 4000 meter hoogte. Een goede reisdag met 8 uur lang in een bus zitten, maar t verliep allemaal voorspoedig. Deze stad lijkt erg mooi en de mensen zijn veel vriendelijker dan in La Paz. De weg ernaar toe was buitengewoon qua natuur; enorme vlaktes met wat grassies en cactussen, afgewisseld met stukken wit van het zout wat er op de grond ligt. Kuddes lama's en schapen. Huisjes die nauwelijks opvallen omdat ze gebouwd zijn van klei en riet/gras, beide producten volop aanwezig op de plek waar de huizen staan. Maar ook enorme bergen en rotsen in allerlei kleuren, rivieren. Totaal anders dan we tot nog toe in deze reis gezien hebben. En de lucht. Die is zo enorm en uitgestrekt. En dan te bedenken dat we eigenlijk nog maar een klein stukje van Bolivia gezien hebben. Morgen waarschijnlijk naar de hotspring, lekker een beetje badderen in natuurlijk heet water, midden tussen de bergen. Dat wordt vast fijn.