bboele.reismee.nl

Mijn hoofd zit fijn vol.

Dag 320 van mijn reis.

Nog 2 te gaan.

Maar eigenlijk zeggen die 2 dagen me niks. Het is een begrip van tijd die ik, hoe kort ook, niet 'overzie'. Tijd is nog steeds een nietszeggend begrip. Toch heb ik de kriebels, omdat ik weet dat ik heel snel weer thuis zal zijn, omdat ik zo'n zin heb om iedereen te zien. Dat vooral.

Een fijn iemand schreef mij een paar dagen geleden; 'nog maar even en dan is Nederland aan de beurt in je reis'. En het is waar. De terugreis naar Nederland is een onderdeel van mijn reis. Een grote. Het is een vreemd ding.

Om de laatste maand in Barcelona te gaan zitten was een heel goed idee. Alvast wennen aan Westerse beschaving, maar nog wel echt weg zijn. Het was een heerlijke maand met veel zon (en regen) en veel niks doen. Ook al; ik heb wel minimaal 4 uur per dag Spaanse les gehad, 5 dagen per week. Best vermoeiend eigenlijk (in a good way). Barcelona is een fantastische stad. Het voelde heel 'cool' om hier even te 'wonen'.

Ik heb deze maand ook gebruikt om de reis 'achter me te laten'. Ik zou het bijna 'verwerken' willen noemen. Er is zoveel gebeurd afgelopen jaar. Ik heb zoveel mooie en nieuwe dingen meegemaakt. De afgelopen weken waren er veel momenten dat ik even terug was op 1 van die plekken die ik bezocht heb. Een herkenbare geur, Koreaanse toeristen die toevallig naast me belanden en zo onmiskenbaar Koreaans waren. Dan schieten er beelden door mijn hoofd en raak ik ontroerd.

Ik ben snel ontroerd tegenwoordig.

Het was een waanzinnig jaar. Moeilijk momenten soms, en vooral in de laatste paar maanden, maar buiten dat dit erbij hoort (sterker; het is een essentieel onderdeel van zo'n intense ervaring) waren het maar een paar. Het was vooral fantastisch. Het leven zonder tijd, volledig in het moment zonder te weten waar je bent de volgende dag, wat je doet en wie je ontmoet. Vooral dat laatste is zo'n belangrijk onderdeel geweest. Ik heb fantastische dingen gedaan en gezien, maar de ontmoetingen met mensen waren het allermooist. Cubaanse taxichauffeurs, oude Boliviaanse mannetjes met roze mutsen, Libanezen families die hun kerst vieren in Buenos Aires en die je uitnodigen om de kerst met hun te vieren, dorpsbewoners in het verre noorden van Laos met wie je de meest mooie verjaardagsmuts knutselt van bananenbladeren, Vietnamese cafe-eigenaars die je koffie geven en er niks voor willen; 'want je bent toch een vriend?', Chinese papa's en mama's die je behandelen als hun eigen zoon en Oezbeekse meisjes die eigenlijk Koreaans zijn, maar zelf niet meer weten wie ze nou echt zijn. Maar het zijn ook de andere reizigers die ik ontmoet heb en waarmee ik even een stukje reizend leven gedeeld heb. De beste Belg, Lepootje, Gabi, Melanie, Isa, Nadine, etc etc.

Ik ben een stukje wereldwijzer. Ik weet nu dat het in Colombia vooral fantastisch is, haar bewoners super aardig en behulpzaam. Dat het veel minder gevaarlijk is dan men denkt. Ik zou het liever veilig willen noemen. Dat Hongkong raast en bruist en geniet van het leven. Dat China in 2 jaar tijd al zoveel veranderd is maar dat er gelukkig nog steeds plekken zijn waar China je omhelst. En ondanks dat het journaal elke dag weer bol staat van verschrikkelijke berichten; na dit jaar ben ik me weer bewust geworden van hoe mooi de wereld eigenlijk is.

En ik ben een bofkont. Dat ik in Nederland woon, waar alles is en alles kan. Dat ik naar school kon waar ik vreemde talen leerde en dat ik vorig jaar de mogelijkheid had om een jaar op vakantie te kunnen gaan. Dingen lijken in Nederland zo vanzelfsprekend, maar dat zijn ze niet. Het is een cliché, ik weet het, maar een waardevolle.

Tenslotte. Ik wil jullie bedanken voor het trouwe volgen en alle berichten die ik op deze site (en in mijn mail) heb gehad. Ik vond dat echt heel tof. Ik heb deze site gebruikt om de dingen die me zoveel deden van me af te schrijven. Vooral na Judith's vertrek had ik soms zo de noodzaak om te delen, dat is gelukt via deze site. De site heet 'reismee', en misschien is zelfs dat wel een beetje gelukt. Alle foto's en verhalen kunnen nooit beschrijven hoe het echt is, maar misschien heb ik jullie toch soms even over de Nederlandse grenzen laten vliegen en hebben jullie ook kunnen zien hoe mooi de wereld eigenlijk is.

Ik ga naar bed. Met mijn hoofd de nacht in. Een hoofd vol duizenden beelden, geuren, kleuren en geluiden.

En dan overmorgen met Judith naar huis. De uitdrukking 'samen uit, samen thuis' nemen wij heel letterlijk. Fijn om samen terug te gaan.

Dag!

Of beter; Tot snel!

Reacties

Reacties

Suzelpuzzel

Mooie afsluiting van een volgens mij heel bijzonder jaar! Ik heb zin je weer te zien! Kus

Carina

Ontroerend om te lezen. Wat een rijkdom, wat een bagage, wat een jaar! Ben blij dat ik deelgenoot mocht zijn.
Fijn om je snel weer te zien!

Rob Kuiper

Man, wat heb jij in 1 jaar 10 jaren meegemaakt en minstens 3 levens. Je kan wel wat coaching gebruiken om straks weer 'gewoon' bejaardentheater of circus OLga-lessen te geven. En dan ook nog een lang leven om van deze zeer bijzondere ervaring lang na te genieten. Tot gauw, veel dank dat ik mocht mee-genieten en -reizen.

floortje

Wat een mooi verhaal weer. Goed om te lezen wat het allemaal heeft gedaan ( en zal blijven doen).

Mooi dat jullie samen thuis komen, tot snel,

liefs floortje

Marieke

Wat bijzonder... Dankjewel voor het mogen meegenieten via deze site met je heerlijke verhalen en prachtige foto's!
Binnenkort een bakkie Hollandse koffie : )
Goede reis en aankomst lieverd!
X, Marieke

Celientje

Inderdaag Boaz, ik heb echt even meegereisd met je. Dank je wel, ik krijg weer kriebels. Misschien volgend jaar weer...
Geniet van de laatste mooie dagen. Ik kijk er naar uit om je weer te zien. kus van mij

Daffie

Mooie reis, dankjewel voor je mooie verhalen.
Welkom thuis strakjes.

xxx

Michi

ik krijg kippenvel bij het lezen van je verhaal, het was een erg boeiend jaar, bedankt voor je verhalen! Wat moet ik nou op zondag zonder een fantastisch mooi nieuw verhaal op je blog :)) - nee klopt veel beter, we kunnen elkaar weer echt zien en lekker wijn en koffie drinken! Wat ontzettend tof dat je er straks weer bent! Welkom back!!
X

Leendert

Bedankt voor al je mooie verhalen; ik kon me er vaak echt bij aanwezig voelen. Boeiend ook om te ontdekken dat we ondanks alle verschillen een mensheid zijn. Ook wel dat onze mentaal/materiele westerse cultuur gevoelsmatige ontmoetingen bemoeilijkt. Ook mooi om te lezen dat mensen in al hun materiele armoede een hartverwarmende gastvrijheid geven.
Fijn dat je gevoeligheid is toegenomen steeds meer lijkt het of je steeds meer van tourist een reizende vriend geworden bent. Hopelijk heeft het ook ondanks je lange afwezigheid de relatie met Judith verdiept.
Wat een opgave om al dat geleerde in je leven en je zo inspirerende regiewerk te integreren!
Hartelijke groeten voor jullie beiden,
Leendert

Larita

Hoi Boaz,

Ik kwam je blog tegen op internet en ben je 'stiekem' gaan volgen. Heb genoten van je verhalen, zo beeldend schrijf je dat je het gevoel hebt zelf deel uit te maken van je verhaal, en met zoveel humor en reflexie over jezelf en het leven, heel bijzonder.
Vanaf november ga ik zelf ook op reis voor een jaar en heb jou verhalen heel goed kunnen gebruiken als inspiratie en voorbereiding op mijn reis.

Jammer dat je mooie verhalen nu stoppen.
Veel geluk in je verdere leven.

Groetjes Larita

Boaz

Beste Larita,

wat bijzonder om een stiekeme volger te hebben! En wat fijn dat je jezelf uiteindelijk toch nog ontmaskerd!

Maar ik neem (ik zou bijna zeggen uiteraard) geen genoegen met deze ontmaskering; wie ben je? En waar ga je heen vanaf november? Etc? Etc?

Ik weet niet of je 'in de emaillijst staat' (er staan wel enkele emailadressen die ik niet ken), maar mocht dat zo zijn kan je reageren op 1 van de mails die je van deze site hebt gekregen die je vertellen dat ik weer een verhaal had geschreven. Anders is er ook nog een facebook-account (mijn volledige naam). Geen facebook-account? Maak 'em maar snel aan, je zal 'em nodig hebben op je reis voor al die andere mooie reizigers!

Ik hoop dat je me op de een of andere manier bereikt!

Ingrid

Bedankt Boaz voor de mooie verhalen en de prachtige foto's! Ik heb weer een geweldige (mee)reis achter de rug.
groetjes Ingrid

Saskia

Het was heerlijk om mee te reizen. Tot snel!

Larita

Hey Boaz,
Ik heb je inmiddels gevonden op facebook! Mijn volledige naam is Lara Meijer. Maar word ook wel Larita genoemd ;)
Ik ga vanaf november samen met mijn vriend een jaar reizen, dat is het plan, of we het een jaar samen uithouden gaan we nog zien ;) haha. Het idee is om het eerste half jaar naar Azië te gaan en daarna een half jaar naar Zuid Amerika. Twee werelddelen die jij ook hebt gedaan dus, grappig!

Lijkt me leuk om je via facebook te spreken :)
Groetjes

eva

en nu voel ik je heel dichtbij.. dat het bijna te spannend is... zit nu na bijna 2 weken oerol bijna te janken achter de computer. het zwarte gat... snel thee!!
dank je wel Boaz voor je mooie afsluiter!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!